בשלב כלשהוא בחייהם, מרבית האנשים יחוו בעיות מיניות. תופעות כאלה נחשבות להפרעות בתפקוד המיני כאשר הן מתרחשות באופן תדיר, ומעוררות מצוקה באדם או בבני זוג. להלן מספר בעיות שכיחות:

חרדת ביצוע

רובנו מכירים את המונח "פחד במה" – הפחד שה"ביצוע" שלנו לא יזכה לתשואות או יקבל ביקורת. כאשר פחד כזה עולה ביחסינו המיניים, הדבר יכול לעורר נבואה הרסנית המגשימה את עצמה: מודעות עצמית מוגברת ופחד לאכזב את בן הזוג מובילים לחרדה, אשר בתורה מכבה את התשוקה, ותוצאתה היא הפרעה בתפקוד המיני. רגשות הכישלון בעקבות המקרה אז יוצרים קרקע פוריה למפגש רווי חרדה נוסף, וכך מתחיל מעגל שוטה מתסכל. אנשים הסובלים מחרדה כללית, פחד מדחייה, או הערכה עצמית נמוכה הם פגיעים במיוחד לכך. לפעמים, ביקורת ממשית של בת הזוג, או מה שנתפס ככזו, תיצור או תנציח את המעגל השלילי הזה.


בעיות בחשק המיני

חשק מיני ירוד עשוי לפקוד גם צעירים וגם מבוגרים, ויכול להיות התוצאה של מגוון רחב של גורמים כגון דיכאון, חרדה, משבר חיים, מצב רפואי או תופעת לוואי של תרופות. בעיות בחשק יכולות לגרום לבני זוג להרגיש אשמה, חרדה, דחייה ואף חשש לעתידה של מערכת היחסים. על אף שאנו רגילים לראות בחשק נמוך כבעייתי, גם חשק מוגבר יכול להיות לא פחות בעייתי. במקום לראות את החשק במונחים כמותיים, חשוב להסתכל על איכות החשק בהקשר של הדינמיקה בין בני הזוג. לדוגמא, חשק מיני מוגבר של אישה עשוי להיות מוזן באופן בלתי מודע על ידי תלות רגשית ופחד מפני נטישה. בן זוגה, אשר חווה את רמת החשק שלה כחונקת, אולי יחוש כתוצאה מכך ירידה ברמת החשק, וצורך ביצירת מרחק. יהא מקור הבעיה אשר יהא, חיוני שבני זוג אשר חווים בעיות בחשק יקחו שניהם חלק בהליך הטיפולי.

למידע נוסף: אודות תשוקה – איכות או כמות? 


בעיות בעוררות מינית בקרב נשים

עוררות פיזית ותחושות של חשק מיני קשורים זה בזה באופן אינטגרלי, כך שגורמים אשר מדכאים את החשק של האישה – חרדה, דיכאון, סטרס ובעיות במערכת היחסים – ישפיעו באופן שלילי גם על העוררות המינית. גורמים פיזיולוגיים שונים וכן מעברי חיים יכולים להשפיע על התגובה המינית של אישה, כגון לידה וגיל הבלות, וכן בעיות רפואיות כגון סכרת, הפרעות בבלוטת התריס ובעיות לב כלי דם. גם לנוגדי דיכאון, תרופות ליתר לחץ דם וגלולות למניעת הריון יכולות להיות השפעות פוגעניות בתחום זה.


קושי בהגעה לאורגזמה (אנאורגזמיה)

ישנם נשים וגברים אשר מעולם לא חוו אורגזמה. אחרים יכולים לחוות זאת לבד, אך לא עם בן/בת זוג. שני המצבים הללו הם לרוב תוצאה של בעיות רגשיות הקיימות מתחת לפני השטח: בושה, אשמה, טראומה מהתעללות מינית בעבר, פחד מאינטימיות או מאובדן שליטה. לעיתים, אנאורגזמיה מתפתחת כתוצאה ממצב רפואי או תופעת לוואי של טיפול תרופתי.


כאב ביחסי מין (דיספראוניה)

דיספראוניה יכולה להיות חוויה קשה במיוחד עבור אישה ובן זוגה. ככל שהמין הופך לכואב ומתסכל, החשק לרוב הולך ופוחת, ושני בני הזוג או אחד מהם עשויים להימנע מכל מגע אינטימי. לעיתים קרובות, נשים ירגישו חרדה ואשמה על כך שהן "מונעות" מין מבן זוגן. גברים עשויים להרגיש אשמה בעקבות המחשבה כי הם גורמים כאב לבת זוגן. מאחר והגורם לכאב יכול להיות פסיכולוגי, רפואי, או שניהם, תהליך האבחנה לעיתים מורכב וקשה. מסיבות אלו, הכרחי שהטיפול יערב את שני בני הזוג, תוך שיתוף פעולה בין רופא, פיזיותרפיסט ומטפל מיני. דיספראוניה יכולה להיגרם מבעיות רפואיות כגון דלקות, חוסר באסטרוגן או טראומה פיזית לאזור הוגינה. גורמים רגשיים הנובעים מהתעללות מינית בעבר, בעיות במערכת היחסים או חרדה יכולים גם הם להוות מקור לבעיה.


וגניסמוס

מצב זה הינו תוצאה מהתכווצות של שרירים וגינליים, אשר גורמת לחדירה להיות כואבת או בלתי אפשרית. אישה צעירה עשויה לגלות שהיא סובלת מוגיניסמוס רק כאשר היא מתנסה בקיום יחסי מין לראשונה. לעיתים קרובות מתפתח מעגל שוטה שלילי, שבו הוגיניסמוס מוביל לחווית מיניות כואבות, אשר מחריפות עוד יותר את הבעיה. קשיים אלו יכולים לגרור חשק ירוד אצל אחד מבני הזוג או שניהם, ולעיתים בן הזוג אף יפתח בעיות זקפה כתוצאה מכך. גורמים נפוצים של וגיניזמוס הינם פחד מפני כאב במהלך חדירה, עמדה שלילית בנוגע למין או טראומה מינית בעבר. לעיתים הפרעה זו נוצרת כתוצאה ממצבים רפואיים כגון דלקות וגינליות.


שפיכה מוקדמת – שפיכה מהירה

שפיכה מוקדמת היא אחת התלונות המיניות הנפוצות ביותר. ואולם, יש לראות זאת כבעיה רק כאשר היא גורמת למצוקה אצל אחד מבני הזוג. ישנם גברים אשר חווים שפיכה מהירה לאורך כל חייהם; אחרים יפתחו זאת בתקופה מסוימת עקב גורמים רגשיים כגון לחץ, חרדה או דיכאון. לעיתים קרובות, שפיכה מוקדמת נובעת מבעיות בזוגיות כגון חרדת ביצוע עם בן/בת זוג חדשים, תקשורת לקויה, או קונפליקטים לא פתורים. במקרים מסוימים, שפיכה מהירה עשויה להיגרם כתוצאה ממצבים רפואיים כגון בעיות הורמונליות, פרוסטטיטיס, או תופעות לוואי של תרופות. לא משנה מה הוא המקור, ברגע שהחלה הבעיה, מפגשים מיניים עשויים להפוך לטעונים במתח וחרדה, וליצור מעגל שוטה המנציח את עצמו.


שפיכה מעוכבת

גברים אשר חווים תופעה זו עשויים להרגיש כי מין הפך עבורם למטלה מפרכת. כתוצאה מכך, רמת החשק שלהם עשויה לרדת בהדרגה. בנות זוגם אולי יחששו כי הן אינן מושכות, או ירגישו שהדבר באשמתן. תרופות כגון נוגדי דיכאון יכולות לעיתים רבות להוביל לבעיה זו. אם נשללו גורמים רפואיים למצב, הרי שיש לזהות ולטפל בשורש הרגשי: רגשות של אשמה או בושה בנוגע למין, עיסוק יתר בסיפוק בת הזוג, וקשיים סביב שליטה או אינטימיות, הם כולם גורמים נפוצים.


בעיות זקפה

תופעה זו יכולה להיגרם על ידי גורמים שונים כגון תופעות לוואי של טיפול תרופתי, בעיות רפואיות כגון יתר לחץ דם וסכרת, או בעיות רגשיות כגון חרדה, דיכאון, קשיים בזוגיות או חשק מיני ירוד. בעיות זקפה יכולות לעורר ספקות או חששות בנוגע לעתידה של מערכת היחסים. ביטויים של בהלה או תסכול מצד כל אחד מבני הזוג יכול ליצור מעגל אכזרי של חרדה ולחץ, וכתוצאה מכך, בעיית זקפה חוזרת. גברים רבים הסובלים מהבעיה פונים תחילה לטיפול תרופתי. ואולם, כאשר מקור הבעיה הוא רגשי או זוגי, התערבות רפואית לא תתן התיחסות לשורש העניין, ואף עשויה להנציח את הבעיה.


סלידה ממין והימנעות ממגע מיני

אנשים הסובלים ממצב זה נוטים לתפוס מין כדבר שלילי ואף דוחה. סלידה ממין יכולה להיות קשורה להיבטים מסוימים במין כגון איברי מין, ריחות או הפרשות גופניות, או אקטים ספציפיים כגון נשיקות, מין אוראלי או חדירה. מצב זה יוביל במקרים רבים למגע מיני מוגבל או הימנעות מוחלטת ממין. ייתכן ואדם יסבול מכך עם בן זוג ספציפי בשל פחד מאינטימיות, חוסר שביעות רצון מהזוגיות, גילוי אודות בגידה, אלימות בזוגיות, או אף הגיינה לקויה של בן הזוג. סלידה מינית כרונית יכולה לנבוע מטראומה בעבר, או קשיי אינטימיות או שליטה.


התנהגות מינית כפייתית – התמכרות למין

תופעה זו כוללת מחשבות אובססיביות אודות מין, דחפים או התנהגויות הנעים בין ביטויי כפייתיות קלים ועד כאלו שהינם בעלי מאפיינים התמכרותיים וסיכון גבוה. התנהגות מינית קומפולסיבית, אשר לעיתים מוגדרת כהתמכרות למין, יכולה לגרום למצוקה משמעותית, ולנזקים ממשיים לבריאות, למערכות יחסים, למשפחה ולקריירה. למרות ההשלכות הללו, אלו הסובלים מכך מוצאים את עצמם חוזרים על אותן התנהגויות (צפייה אובססיבית בפורנו באינטרנט, פנייה לשירותי זנות, בגידה סדרתית, מציצנות או אקסביציוניזם). באופן ראשוני, ההתנהגות המינית הכפייתית נותנת סיפוק מיידי, ומקום אליו ניתן לברוח, אך בסופו של דבר היא הופכת לאמצעי התמודדות בעייתי, שהינו הרסני לאדם ולסביבתו.


טיפול מיני בבעיות בתפקוד המיני באזור חיפה והצפון

אנשים שנתקלים בבעיות מעין אלו לרוב אינם יודעים כיצד להתמודד איתן, ולמי לפנות לעזרה. גם הפנייה עצמה לרופא משפחה או יועץ עשויה להיות מלווה בחוסר נוחות או מבוכה. למרבה הצער, אנשי מקצוע רבים בתחום הבריאות אינם בעלי הכשרה ייעודית לטיפול בבעיות מיניות או הפרעות בתפקוד המיני. מטפל אשר מוסמך בטיפול מיני יכול להציע סביבה בטוחה ודיסקרטית שבה ניתן להתייחס ולטפל בקשיים מעין אלה.